15 Minute Meal

Ikväll testade jag ytterligare ett av Jamie Olivers 15 Minute Meals. Denna gång blev det Grekisk kyckling med "herby" grönsakscouscous. Jag bytte ut couscousen mot quinoa (glutenfritt) och skippade tsatsikin då jag inte kunde hitta någon laktosfri yoghurt. Det blev jättegott och återigen har han använt smaker man testat förrut men aldrig tillsammans. Kycklingen är kryddad med allspice (kryddpeppar?), oregano och rivet citronskal. Couscousen, quinoan i detta fall, är blandad med bl.a. chili, citron, dill, paprika och fetaost.
 
Receptet finns även på Jamie Olivers hemsida här.
 
Allmänt | | Kommentera

Low FODMAP

I mitt nyårslöfte lovade jag att jag ska ta min hälsa på allvar, framförallt gällande magen för att slippa smärta och "sluta känna mig som en svullen kossa varje dag". Samma dag gorde jag lite research på internet och stötte på en australiensk diet som haft väldigt bra resultat med folk som lider av IBS. Över 70% blev bättre på den här dieten som kallas Low FODMAP.
 
FODMAP står, om jag minns rätt, för Fermentable Oligosaccharides Disaccharides Monosaccharides And Polyols (Sockerkedjor i olika längd och substanser med flera alkohol grupper). Dieten innebär att man ska undvika livsmedel som innehåller dessa helt under 6-8 veckor och sedan kan man börja introducera mat för att ta reda på vad man tål och vad man inte tål. Det innebär bl.a. vissa frukter och grönsaker, mat som innehåller laktos, gluten, socker annat än vanligt strösocker, honung, lök och vitlök (det är förvånansvärt hur många livsmedel som har vitlök på innehållsförteckningen) m.m.
 
Min tidigare diet som fungerar för vissa, gick ut på att undvika olösliga fibrer, undvika mjölkproduker och mat med hög fetthalt. Det tog bort den värsta smärtan och jag kunde undvika jobbiga attacker men jag upplevde fortfarande att det var ganska svårt att förutsäga vad som funkar och vad som inte funkar. Jag var tvungen att undvika frukt, grönsaker och annan mat som är så nyttig men innehåller olösliga fibrer. Rött kött var också på Undvik-listan lika så alla mjölkprodukter från mjölk, till smör och yoghurt och allt med lite högre fetthalt. Det var svårt att hitta saker man kunde äta och första perioden var oerhört frustrerande, jag blev anemisk och trött. 
 
Med low FODMAP är det nog fler saker man ska undvika men jag tycker att det är lättare att veta vad som är "säker" mat och vad man borde undvika. Jag har kunnat äta bl.a. ost, apelsin, gurka, sallad, ägg som jag knappt rört de senaste 2 åren. Jag har däremot inte ätit något godis på tre veckor, förrutom en 70% chokladkaka som jag har kvar i kylskåpet sedan 2 veckor tillbaka. 
 
Just nu är jag inne på vecka 3, och har börjat märka skillnad. En av dagarna kunde jag ha på mig mina Crocker jeans hela dagen utan att de var fruktansvärt obekväma på slutet, som vanligtvis är fallet - fantastiskt. Enligt forskningen ska jag alltså kunna äta laktosfria produkter, jag har inte vågat ännu men yoghurt är någonting jag ofta saknat, för att inte tala om glass!
 
Jag meddelar hur det går längre fram...
 
 Source: Tesco.com
 
Allmänt | | Kommentera

Fri

Kärt återseende när George får komma ut ur buren lite mer!

| | Kommentera
Upp