Grönsaker

Nästa vecka firar jag 4 månader som vegetarian! För mig känns det som en stor prestation och en förändring som fått mig att inte bara må bättre, men även gett mig ett gott samvete. Som djurälskare är det en tanke som jag kommit tillbaka till flera gånger sedan tonåren men alltid trott att det skulle vara för svårt att vara utan kött.
 
Det senaste året eller så började jag med att minsta på mängden rött kött jag åt, mest av hälsoskäl. Så småningom åt jag bara fisk och kyckling och började introducera vegetariska maträtter. Sen såg jag fler och fler videos poppa upp som visade hur vi verkligen behandlar djuren vi avlar för det kött vi äter varje dag och fick plötsligt nog. I de videos jag sett fick man se hur kycklingar packas tätt i färgglada lådor som sedan staplas på lastbilar och transporteras för slakt. När samma färgglada lådor dök upp framför mig i trafiken blev det plötsligt väldigt verkligt. Sedan dess har jag inte saknat kött en enda gång.
 
Vi är nog alla medvetna om att djuren vi äter inte har det särskilt bra, men jag tror vi blundar för hur illa det egentligen är, eller övertalar oss själva att det inte är så illa som det verkar. "Sånt händer bara i andra länder". Även om man inte slutar med kött helt så kan man göra skillnad bara genom att välja vegetariskt en dag i veckan. Både för hälsan, djuren och planeten.
 
 
Varför älskar vi inte alla djur så som vi älskar våra hundar och katter?
Allmänt | |
Upp