Ta bort vinfläckar

A's skola hade lärarfest för några veckor sedan som vi var på. Vinet var gratis och flödade ganska rejält. (Smått underhållande för tre av oss vid bordet som var respektive och var nyktra av olika anledningar). Hur som helst så upptäckte vi nästa morgon att A's favoritskjorta hade fått en stor vinfläck på sig. Rödvin dessutom.
 
Eftersom fläcken hade torkat redan så testade vi gnugga raklödder som tydligen ska hjälpa, och slängde sedan in den i tvättmaskinen. Det hände inte så mycket. Det var bara att slänga tänkte vi.
 
 
Men så kom jag på den brillanta idén att bleka skjortan och sedan färga om den! (Alternativt, behålla den vit efter blekningen). Vi förlorar ju ingenting på det så jag bestämde mig för att testa. Först dränkte jag den i blekningsmedel för toaletten. En hel flaska krävdes för att få bort färgen. Sen slängde jag in den i tvättmaskinen och hängde upp för torkning. Vid det här laget var den vit och fin med vinfläcken väck! Kragen fick dock en konstig brunaktig färg så färgning blev bästa lösningnen. 
 
Idag köpte jag färg på hobbybutiken och har kört tvättmaskin hela dagen för att färga och sedan tvätta ur. Här är resultatet!
 
 
Förrutom att den kanske behövs strykas så är jag ganska så nöjd! Färgen blev väldigt likt originalet och fläcken är borta så den är som ny! 
 
 
Nu kliar det i fingrarna efter att få använda upp resten av färgen. Blir nog att använda avfärgningsmedel istället för bleach nästa gång för att få bort originalfärgen.
 
 
Allmänt | |
Upp