Kastilientvål

På senare tid har jag blivit mer och mer medveten om ämnen och kemikaler som vi både stoppar i oss och utsätter huden för. Bland annat har jag inte använt schampoo på flera månader nu (nej, inte alls så äckligt som det låter!) detta för att undvika uttorkande sulfater, silikoner och mineraloljor som inte gör någonting bra alls för håret. 
 
Min andra halva lider av eksem i perioder varav anledningen till att jag valt att testa en annan tvål. Jag har själv börjat få torr hud, vilket jag aldrig haft förrut. Numera använder vi kastilien tvål som är baserad på vegetabiliska fetter. Den originella kastilientvålen innehåller nog bara olivolja, denna är dock gjord på en blandning av oljor och är av märket Dr Bronner. Den innehåller inte heller uttorkande sulfater och rengör därför utan att ta bort kroppens naturliga fetter som är där för att skydda mot omgivningen. 
 
 
Jag köpte en omkring halvliter och har bara använt en liten del hittils då den med fördel kan spädas ut med vatten. Den flytande tvålen är dock ganska rinnig så för att lösa problemet köpte jag en skummande (foaming) tvål, hällde ut innehållet i en annan tvålpump och använde behållaren som förvandlar kastilientvålen till skum! Mycket lättare att hantera och dessutom så använder man mindre varje gång. 
 
 
Vi har båda två redan märkt skillnad på våra händer som inte alls blir lika torra och strama. Kan verkligen rekommenderas! Ska testa den som ansiktstvål och body wash. 
Allmänt | |
Upp