Hållbar framtid

 
 
Igårkväll sydde jag ihop några tygservetter med en tygrest jag hittade i en hobby/pysselbutik här i Chester.
 
 
Tanken är att vi ska använda dem istället för pappershandukar och servetter. Detta är del av min önskan att kunna slösa mindre - både pengamässigt men också för miljöns skull. För mig känns det viktigt att leva mer hållbart, miljövänligt och mer vänligt mot oss själva.
 
 
Än så länge har vi bara tagit några få bebissteg men förhoppningen är att i framtiden kunna köpa mer organiskt, frigående, lokalproducerat och hållbart. Vi försöker köpa begagnat, återanvända och tvätta kläder i 30 grader. Vi äter mindre kött, sällan rött kött och då vi handlar mat försöker vi välja lokalproducerat, frigående, eller organiskt. Några övriga mål är att minska på plaster i hemmet och därmed minska på gifter i hemmet som finns i plast som plastburkar och mjukplast i flera former - speciellt i köket - och istället använda mer glas och trämaterial.
 
Några idéer jag testat är bl.a. att göra hemmagjort rengöringsmedel. Det känns mycket bättre att veta vad som är i flaskan samtidigt som det känns mycket mer hälsosamt både för oss och för katterna. Sen är det betydligt billigare också!
 
Recept på hemmagjort rengöringsmedel:
1-2 msk vit (distillerad) vinäger
1 tsk bikarbonat (för bakning)
1 tsk Diskmedel (valfritt)
5-10 droppar eterisk olja (valfritt) -  för fräsh doft!
Ca 0.5L vatten
 
Sätt i en sprayflaska (jag återanvände en tom flaska som haft rengöringsmedel i sig), vänd flaskan upp och ner några gånger för att blanda och använd! Man kan nog minska och öka på ingredienserna ganska fritt tills man hittar sitt bästa recept.
 

 
Med tre katter hemma köpte vi luftrenare såsom Febreezee och dyl. som man pluggar in i eluttaget. Men efter att jag fått reda på att de innehåller labila organiska ämnen som är giftiga kemikalier som kopplats till bl.a. cancer i människor och djur. Jag hällde ut innehållet, rengjorde flaskan och har sedan dess använt vatten och några droppar eteriska oljor i för att fräsha upp luften när det behövs.
 

 
 
 
Ett annat tips jag testat, mest för att inte slösa på salladslökar och slippa köpa nya hela tiden som hinner ruttna innan man hinner använda upp dem. Det man gör är bara att ta den vita rotänden på salladslöken och sätter i vatten och ställer det helst i ett soligt fönster - sen växer de och det är bara att klippa av den mängden man behöver när man behöver det! Mina har hållt ganska så länge utan behov att köpa nya. Bara man byter ut vattnet då och då. Samma ska tydligen funka med andra grönsaker såsom purjolök, selleri och liknande. Testa!
Allmänt | |
Upp