Det där dagarna som gick, inte visste jag att det var livet.

 
Nytt år, nya tag! Tentan är avklarad och det gick väl hyfsat. Har tagit det så lugnt med plugget inför denna tenta och var så lugn innan och under tentan också. Oerhört skönt att inte slösa energi på stress och oro.
 
Jag tog en titt på fjolårets nyårslöfte; "jag ska ta min hälsa på allvar". Lustigt att jag helt glömt bort nyårslöftet men 2013 har ändå varit det året då jag verkligen tagit hälsan på allvar. Jag har varit strikt med maten och efter flera års tid har jag känt mig som mig själv igen, utan magont och utan ballongmage. Sen har jag börjat springa, en vana som tillåter mig att hålla igång med motionen utan att latheten över att ta sig till gymmet osv. tar över. Jag har märkt förbättringen både fysikt och psykiskt så jag hoppas att det fortsätter i samma banor.
 
Så inför 2014 är mitt huvudsakliga nyårslöfte är att ta vara på tiden bättre.
 
Under de nio dagarna vi var i norr över julen hade jag inget internet på min telefon. Facebook och mailen och allt det andra kollade jag kanske ett par gånger under hela vistelsen. Och himlars så skönt det var. Allt som publicerades på Facebook kändes så övertydligt onödigt och jag tappade helt tålamodet för att orka hänga med i vad folk postar. Men istället fick mitt huvud en form av vila. Huvudet var inte fullt med information hela tiden och tankar som jag saknat i flera år om livet och framtiden och ambitioner gjorde sig till känna. Samma sak hände när vi var på smekmånaden. Då hade vi inte heller något internet, knappt någon kontakt med omvärlden - men det var så skönt att leva i nuet och slippa hänga med i allt. Man fick chansen att njuta på riktigt, hitta sig själv igen och fram för allt så fick man mer tid till att fokusera sig på varandra. Ibland känns det så knäppt att man sitter bredvid varandra men med varsin laptop och slösurfar en hel kväll när man kunnat göra någonting tillsammans.
 
Så nu har vi båda raderat Facebook från telefonerna, den värsta boven. Jag tycker fortfarande att det är en fantastisk portal för att hålla kontakt med människor man träffar så sällan när man bor utomlands men tanken är att få lite mindre av det, och förhindra det där slösurfet man tar till när man blir uttråkad eller i brist på annat, och få tid till en massa annat. (Kanske rensa huvudet så att jag får mer plats för tenta-material?!) Sen är det inte bara Facebook det gäller. Om jag inte gör någonting vettigt så ska datorn slås av. Istället ska det bli umgänge, fotografi, pyssel, och allt annat som jag känner för. Tänk så mycket mer tid man har när man inte slösar timmar vid datorn! (Om inte annat så lär vi ju spara lite ström i alla fall..)
Allmänt | |
Upp