Smekmånaden - Sicilien / Messina

Den 24:e juli lade vi till på Siclilien och Messina. En hamnstad i sig som inte hade så jättemycket att erbjuda: de flesta turerna gick till Taromina, en liten mysig stad, och vulkanen Etna. Vi hade inte bokat någon tur och priserna med Carnival var dyra så vi gick av båten på egen hand, och vandrade omkring en stund i Messina innan vi gick tillbaka och åt lunch på båten.

 Messina var dock inte helt tomt. Staden låg nära hamnen – eller hamnen låg nära staden – så vi kunde lätt vandra in och första stoppet var en kyrka där vi lånade ljudguide och gick runt och tittade på kyrkan som blivit förstörd i jordbävningar och bomber under andra världskriget. Delar av kyrkan har därför blivit återuppbygd. Mitt i vår vandring stötte vi på en guide som på engelska, högt och tydligt berättade om kyrkan så vi satt tyst kvar och lyssnade på vad han hade att säga.

 
Klockan 12 gick vi ut för att se på ”föreställningen” som spelades upp i kyrkotornet. Figurer i brons rörde på sig och musik spelades. Höjdpunkten var dock duvan som tagit sig in i ett av scenerna och vandrade omkring vid ett slott i miniatyr.
 

Efter det vandrade vi upp till en utsiktspunkt. Inte så mycket mer med det.

 
 
 
 
Vi vandrade tillbaka till båten och gottade oss i tacobaren – mums! Blev kycklingtacos och burritos. Sen ligga i solstolar. Kvällen innan lånade jag Stephen King’s The Shining från biblioteksbaren, så jag satte näsan i den.

Det var latinsk kväll så dansarna bjöd på dansshow med latinsk musik. Därefter gick vi till komediklubben. Jag med en påse godis och Adrian köpte cocktails. Nya komiker hade kommit på båten – den första var en kille i 30 års åldern från Arizona som enligt mig såg oerhört obekväm ut. Såg lite full ut och såg ut som att han inte alls visste vad han skulle säga. Adrian tyckte han var jätterolig. Efter honom kom Paul… (önskar jag kommer ihåg efternamnet!) som banne mig var skitrolig. Jag satt och skrattade konstant. Han var i 50-års åldern och sa att han var i bästa tiden på sitt liv. Skit. Kul.

Efter en sväng till pianobaren gick vi till sängs.

Handdukskonst: Sjödjur?

 
Allmänt | |
Upp