Smekmånaden - Rom

Dagen i Rom började tidigt. Det blev att snooza på bussen från Civitaveccia där fartyget lade till, tills vi anlände i Rom. Vi hade bokat utflykt med CruisingExcursions igen och hade denna gång en guide vid namn Eleyna. Hon var bra på att guida och berätta intressanta fakta och lite mindre hetsig än gårdagens tur. Det hade regnat under natten så luften var betydligt mindre kvav, men det var ändå rätt så varmt.

På vägen till Rom stannade vi för toalettbesök och snacks efter motorvägen. Adrian blev lycklig då han hittade sitt ultimata mellanmål: Nutella med brödpinnar, nutelladip och chokladdryck i ett.

Väl inne i Rom var Colosseum första stoppet. Först var vi tvugna att ta oss över gatan – inte det lättaste! Knepet fick vi lära oss av Eleyna: ”Blunda och gå bara” sa hon. Och det gjorde vi resten av dagen – fungerade perfekt! Vi gick inte in i Colosseum men kunde ta bilder utifrån medans guiden berättade om gladiatorerna.

Därefter kom vi fram till Trevi-fontänen som vanligtvis skulle ha startats klockan 9 på morgonen. Klockan var kring 11 när vi var där och några killar vandrade omkring i fontänen och rengjorde. Vi var nog där ungefär en halvtimme men inget vatten kom så vi fick inte se Trevi-fontänen i sitt bästa utseende. Adrian kastade en cent över axeln i alla fall.

Sedan vandrade vi runt lite, förbi Pantheon som vi gick in i. Pantheon bygdes under romarriket och är en av de bäst bevarade byggnaderna från den tiden. Mitt i kupolen som bildar taket är det ett öppet hål som släpper in ljuset. Ljuspunkten vandrar omkring på väggen under dagen och fungerar samtidigt som ett solur.

Därefter gick vi till Piazza Navona där Eleyna berättade om statyn som representerar de fyra världsdelarna som var kända under tiden den byggdes, om jag minns rätt. Vi åt en långsam lunch på en restaurang på torget (pizza såklart) och avslutade med Gelato – glass. Efter det gick vi tillbaka till bussen som sedan tog oss till Vatikanstaten. Det lilla landet i Rom.

Jag har upptäckt att jag ser väldigt sur ut när jag slappnar av i ansiktet - så hemskt!

Vittoriano var en väldigt maffig, bländande vit byggnad vi körde förbi med bussen. En destination för nästa tripp till Rom!

Väl i Vatikanen hade vi förköpta biljetter till Vatikanmuséet, Sistinska kapellet och St Peters Basilika så vi kunde gå förbi den OTROLIGT långa kön – flera timmar lång skulle jag gissa – och vandra in direkt. Vi gick igenom säkerhetskontroll och sedan började vi med muséet. Det var som att vara på nattklubb, som Adrian så fint beskrev det. Packat med folk så man kunde bara hänga på den långsamma strömmen genom muséet. På grund av restriktioner på vad man får ha på sig i Sistinska kapellet och St Peters Basilika hade Adrian på sig långbyxor och svettades ganska rejält i folkmassan och hettan. Vi såg därför inte hela muséet men det mesta i alla fall.

Sistinska kapellet var lika fullt och vakterna fick kämpa med att be folk vara tysta och inte fota. Inne i kapellet pryds väggarna och taket av målningar gjorda av främst Michelangelo men även bl.a. Boticelli. På väggarna berättas historien om Moses på ena sidan, och den om Jesus på andra sidan. Största attraktionen är nog Michelangelos ”Den Yttersta Domen”. Det finns mycket att förstå i målningen och man kan bl.a. hitta Michelangelos självporträtt i lärjungen Bartolomeus skin och dåvarande påven som han inte tyckte om så mycket – nere i helvetet.  Där fanns även ”Skapelsen av Adam” med de välkända händerna från gud och Adam som pekar  mot varandra. Michelangelo hade målat många av figurerna helt nakna – guiden berättade att det var lite av ett hån från hans sida mot påven som ber och predikar under figurerna. Efter Michelangelos död målades draperingar för att dölja det ”allra heligaste” (eller minst heliga?!?).

Vår guide hade tipsat oss om en genväg för att slippa kön in till basilikan. Så vi slank snabbt ut och in i basilikan. En väldigt mäktig kyrka även den dekorerad av bl.a. Michelangelo. I kyrkan sägs Jesus lärjunge St Peter vara begravd – varav namnet. Vi gick mest omkring och bara tittade – tror vi spenderade bortåt två timmar där inne.

Sen var det ut i värmen igen, möta upp gruppen, kolla ”Påve-skorstenen” och sova på bussen tillbaka.

Det kändes som en bra idé för stunden...

Rom var fantastiskt; i varje hörn fanns det någonting att se. Ruiner, vackra byggnader och historiska attraktioner. Jag har tidigare inte varit så jätteförtjust i tanken på att hänga med en guide hela dagen men jag måste säga att det gör stor skillnad att ha någon med sig som kan berätta något om det man ser. Symbolik, historia, betydelse etc. Det är en stad jag gärna skulle spendera lite mer tid i.

På kvällen hade vi bokat bord på den asiasiska restaurangen på fartyget – är nog första gången jag ätit riktig gourmet mat i asiasisk restaurang – jäklar vad gott det var!

Dagens handdukskonst: A bird!