Smekmånaden - Dubrovnik

Ett av favoritställena vi var till var Dubrovnik. Vi hoppade av fartyget och tog lokalbuss in till centrum. Det var fullt på bussen så vi fick stå och vingla. När vi väl kom till stan insåg vi hur hett det var. Inte en enda vindpust under hela tiden vi spenderade i stan. Dubrovnik ligger vid havet så man hade ju väntat sig någon form av fläkt, men nepp!

 

 
 När vi vandrade mot den del av staden som ligger innanför muren stötte vi på skyltar om turer med havskajaker – så perfekt! Vi gick och pratade med en av killarna som ordnade turerna men det visade sig att nästa lediga tur var så pass sent att vi hade fått stressa tillbaka innan fartyget lämnade hamnen – inte värt risken tyckte vi så vi fick strunta i det. Blev ganska besviken och senare kunde vi se en av turerna när de paddlade ut på havet. Så härligt det hade varit. Aja, nästa gång!
 

Titta kajakerna som paddlar bort!

Vi gick in i centrum och efter tips från Micke så betalade vi för att gå upp på muren. Den var ganska lång och gick runt staden men hade fin utsikt och var helt klart värt det. Det var dock så himla hett att halvvägs runt ville jag bara att det skulle vara över. Vi svettades och svettades och ville bara hoppa i havet och simma till hamnen.

 
 
 
 
 
 
 
 
Muren tog slut tillslut och vi gick direkt till närmaste vattenfontän och blötte ansiktet. Efter det gick vi ner till den stranden som kajakerna startat från och blötte fötterna en stund – det var så fantastiskt skönt så ni anar inte!
 
 
 
Dubrovnik var jättemysigt och jag hade gärna stannat längre eller åkt tillbaka. Kan tänka mig att det är perfekt som resemål för solsemester. Men kanske inte under den hetaste tiden på året! Senare tog vi taxi tillbaka till skeppet och åt tacos. Sen var vi lata på deck igen. Jag gjorde mitt bästa för att läsa ut ”The Shining” men hann inte riktigt.
 
 

Mer komedi på kvällen och underhållning i vanlig ordning. Handdukskonsten glömde jag ta kort på!

Allmänt | |
Upp