Grönt är skönt

Sedan vi kom hem från Smekmånaden har jag satt igång med en daglig vana i form av att göra en smoothie/shake. Numera får jag abstinens om jag inte dricker en efter lunchen. Den stillar sötsuget och mättar skönt. En form av comfortfood.
 
På kryssningen fanns det flera olika menyer med cocktails. På menyn på deck fanns pina coladas som vi testade en dag. När jag kom hem kom jag tack vare min besatthet av kokos, på idén att göra en alkohol fri form av drinken. 
 
Jag blandade en frusen banan, ungefär två skivor ananas på burk i egen juice och hällde i hälften av juicen. Sedan hällde jag i hälften kokosmjölk (på burk) och resten rismjölk (ungefär 2-3 dl totalt). Sötade med lönnsirap. Skitgott! Smakade precis lika gott som drinken på kryssningen, om inte bättre.
 
För någon vecka sedan hade jag en massa spenat i kylen som behövde användas upp. Jag kom och tänka på alla gröna smoothies som syns överallt och bestämde mig för att testa. Jag hittade ett recept på en "Cookie Dough Green Monster" på bloggen "A Full Measure of Happiness". Jag använde rismjölk, havregryn, baby spenat, en frusen banan och 1 1/2 tsk vaniljextrakt, och lite socker för att söta. Blev faktiskt förvånad över hur gott det var, även om det inte smakade kakdeg. Man känner inte någon "spenatsmak" och man får lätt i sig det nyttiga från spenaten.
 
Idag mixade jag ihop de två drinkarna: frusen banan, frusen ananas (från burk), riven kokos, rismjölk, vaniljextrakt och spenat. Inget sötningsmedel behövdes - supergott var det! Och härligt grönt!
 
Gr
Allmänt | |
Upp