Run Forest, Run!

Ja hur går det med den där löpningen som jag satte igång med i Augusti?
 
Det har gått 8,5 veckor sedan jag startade. Mitt i vecka 6 blev jag förkyld så det blev ingen löpning på en vecka. Men det sägs att det tar 6 veckor att utveckla en vana och det är nog så, vid det laget hade jag blivit tillräckligt van för att känna ett behov av att bege mig ut och springa. Jag började lätt med ett program från vecka tre för att lossa på hostan som man säger. Förvånandsvärt nog var rundan väldigt lätt, jag märkte knappt av ansträngningen på andningen och kunde springa betydligt fortare än jag gjort annars. Det var kul att testa och märka att man verkligen kommit någon vart med träningen. Det är intressant hur snabbt man faktiskt bygger upp sig och orkar längre och längre varje gång.
 
Idag startade vi dag ett av vecka åtta - den sista veckan. Enligt planen skulle jag springa 5 km (35 minuters löpning) på onsdag nästa vecka men jag mätte rundan vi sprang idag och det visade sig att vi sprang 5.3 km idag! Känns himla bra att ha nått målet. Att ha planerat, hållt sig till planen och inte tappat motivationen. Känns väldigt uppmuntrande!
 
Har två rundor kvar av detta träningsprogram och sedan är planen att testa att jobba mot 10 km! Men får se hur det går med det, känns betydligt längre bort än vad 5 km gjorde!
 
Allmänt | |
Upp