Ät fisk

 
Det är lustigt att det är så basala grejer som gör så mycket för ens välbefinnande. Jag har funnit att på sistone med en bra diet utan godis och choklad, mindre rött kött och ingen snabbmat; ordentligt med sömn och motion känner jag mig mycket mer stabil på många sätt. Jag är mer stresstålig, orkar längre på bl.a. lektioner då jag inte får dippen i blodsockret som man får efter godis och socker; jag har mer energi och känner mig allmänt starkare.
 
Igår startade jag träningen mot 10 km. Kändes lite som när jag startade med 5 km; att hur tusan ska jag orka springa så länge?! Men konstigt nog gick jag direkt från att klara 5km till att springa 7.3km! Det var ganska jobbigt men verkligen inte dödligt! Motivationen för mig att hålla igång med löpningen är inte att gå ner i vikt eller något sådant utan för att hålla igång hjärtat. Kan låta konstigt från en 26-åring men motion är så himla viktigt och är förebyggande i massor av områden såsom hjärt-och kärlsjukdomar och sjukdomar såsom diabetes.
 
Ett av mina större intresseområden inom hälsovården är just hjärt- och kärlsjukdomar. Ända sedan jag studerade på KI i Stockholm och var med på en ultraljudsundersökning av en dams hjärta, har jag varit fascinerad över att den där lilla knytnävsstora muskeln håller oss vid liv dag ut och dag in. Detta var ju självklart ingen nyhet men att få se hur kraftigt det arbetar för varje slag utan att tröttna och inse hur lite som egentligen krävs för att vi ska göra skada på hjärtat och kärlen.
 
Testa att ligga på rygg i sängen, lägg högra handen över revbenen på din vänstra sida och rulla över på din vänstra sida tills du ligger halvt på mage och halvt på sidan. Hjärtat "hänger" ganska rörligt innanför bröstkorgen och när man ligger på sidan kommer då tippen på hjärtat närmare revbenen och man kan känna mycket tydligare hur hårt det jobbar.
 
Lustigt nog har Karolinska Institutet precis kommit ut med resultat från forskning de gjort till sammans med Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm. De fann att personer över 60 års ålder som hade en generellt aktiv fritid löpte 30% lägre risk att utveckla/dö av hjärt- och kärlsjukdom såsom hjärtinfarkt eller stroke inom 10 år, än personer i samma ålder med en inaktiv, mer stillasittande fritid (Oavsett om de tränade annars). Detta är en större skillnad än vad man idag kan åstadkomma med medicin.
 
Här kan man läsa studien: The importance of non-exercise physical activity for cardiovascular health and longlivety.
 
I en av mina kurser på skolan har vi tittat på studier kring Japansk diet (mycket fisk och skaldjur) och relationen till att Japanska kvinnor har längst levnadsålder och minst incidenter av hjärt- och kärlsjukdomar. Studierna har relaterat detta till en essentiell aminosyra som heter taurin. Vi (och katter!) kan inte själva tillverka denna aminosyra i kroppen utan måste få den via vår diet och att äta fisk och skaldjur är det bästa sättet att få i sig taurin. I studierna fann man att de som åt mest fisk och skaldjur hade högre andel taurin i urinet och även lägsta risken för sjukdom. Den allmänna rekommendationen är, som många säkert vet, att man helst inte ska äta rött kött mer än två gånger i veckan just för att rött kött ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom och även cancer.
 
Sedan jag började med min nuvarande diet äter vi sällan rött kött, oftast max 2 gånger i veckan men det är mer vanligt att vi inte äter det alls. Istället äter vi fisk, räkor och kyckling, vilket kan vara svårt ibland då nöt- och griskött är så mycket mer tillgängligt och enklare att laga med många gånger men efter att ha läst studien känns det lite lättare att undvika rött och processerat kött.
  
 Igårkväll blev det risotto med överbliven ungsstekt kyckling och gröna ärtor med ruccola och parmesan från Jamie Olivers nya kokbok Save with Jamie.
Allmänt | |
Upp