Täcke av lappar

Sitter och skriver bakgrundsinformation för mitt projektarbete, vilket innebär att läsa artikel efter artikel kring ämnet. Intressant men långtråkigt!
 
Tänkte istället visa en filt jag "slängt" ihop sedan i September. Efter flera veckors trånande bestämde jag mig äntligen för att köpa en bunt Tilda tyger som jag blivit förtjust i, för att sy ett lapptäcke att använda som överkast till sängen.
 
 
Jag planerade och planerade och hade tillslut måtten och tillräckligt med tyg och tråd och vadd för att göra täcket. Tror det planerade måttet var kring 2.3m x 2.8m eller nåt sådant, för att täcka hela sängen och hänga ner på sidorna. 
 
När jag väl sytt ihop framsidan och började lägga ihop den med baksidan och vadderingen insåg jag att vi inte hade tillräckligt med ledig golvyta för att sprida ut hela projektet, om jag inte hade helt möblerat om för det. Tanken på att köra nästan 9 kvadratmeter tyg genom min lilla symaskin kändes plötsligt som mer än vad jag hade lust med så jag tog bort lite av kanttyget och bestämde mig för att det skulle bli en filt istället. 
 
Det blev mycket lättare att ha att handskas med. Men jag har då lärt mig en sak: Anneli har inte tålamod för så stora projekt, speciellt inte som nybörjare och med skolarbete och annat som väntar. Jag blir för ivrig att göra klart och tappar tålamodet när det tar lång tid att sy igenom. Min gamla syslöjdslärare hade nog tagit fast mig för fortkörning om och om igen! Baksidan är rätt så skrynklig och sömmarna är nog inte särskilt raka men "he skit ja i"!
 
Det blev någonting av det tillslut!
 
 
 
Istället för överkast så ligger den nu på sängen som en sån där bed throw som britterna är så förtjusta i. Kanske kan den värma fötterna under kalla vintern?
 
 
Den ska nu tumla runt i tvättmaskinen för att förhoppningsvis få den där krymta looken som äldre lapptäcken har. Kanske ser man sömmarna lite mindre då? Höhö. Men jag tycker om den i alla fall! Och katterna också, som under hela processen hoppat runt och brottats med täcket under tiden jag försökt nåla och sy. George tyckte det var passande att äta sytråd medans den matades in i maskinen!?!
Allmänt | |
Upp