Jul i Norr

Åh så härligt det var att vara "hemma" i norr. Vi hade nio dagar i snön innan vi åkte igen. Den 18:e december var vi uppe klockan fem på morgonen för att ta buss till flygplatsen i Manchester. Flygresorna till Luleå gick sedan ganska smärtfritt. Väl framme erbjöd pappa körlektion hem till byn så jag fick återuppta konsten att köra bil! (I mörker, spårigt och halkigt..) Det har blivit sparsamt med körning de senaste 7 åren så jag har varit lite nervös över att jag inte kommer ihåg det. Speciellt kass har jag känt mig när jag försökt köra i England och allt bara känns helt fel! Men det gick bra. Fick köra in till Boden efter det.
 
På torsdagen avslutades julklappsinhandlingen i Luleå med Mikael och Camilla. Det gick himla fort och bra tyckte jag. Sen fick jag Sushi på Sushi och Salladsbaren också så då kan man ju inte klaga. I Unbyn bakade vi pepparkakshus och spelade spel. Drack glögg och åt pepparkakor med ädelost.
 
 
Nästa dag visade jag Adrian sevärdigheterna i byn innan vi körde in till Luleå för klipptid hos Felicia! Hon klippte och vi snackade medans Adrian fick underhålla sig med en bok. Sedan kom Flisan med oss till byn för middag, ännu mera spel och glögg med pepparkakor. Det dröjde inte länge förräns det var nästa morgon och dags för henne att åka hem (fort var det gjort! Tur att hon kommer och hälsar på i februari :). Lena kom på snabbvisit och jag fick träffa Filip innan vi åkte in till Luleå för middag hos mamma och Börje. Där blev vi väl matade som vanligt.
 
Dagen efter hade det snöat så irländaren fick känna på ordentligt arbete i form av snöskottning. Sedan plumsade vi i snön i skogen för att hitta och hämta hem en julgran. Det gick ganska fort. Den var spe och gles - perfekt! Sen blev det lite häng med LuckyLuke.
 
 
 
 
Dan före dopparedan klädde vi julgranen och sedan fick Adrian prova på att åka längdskidor. Det gick bra och var ganska kul även för mig som inte åkt på ett bra tag. På kvällen åkte vi till graven i Boden innan vi hämtade Micke på tågstationen och hälsade på Jocke och Karin. Jag köpte en påse godis på Godisarenan för första godiset på nästan 5 månader - men sparade den till julafton, duktig som jag är.
 
 
 
På julafton hände det vanliga: tidning i julstrumpan, blöta till lunch, promenad i kylan, sedan kom Jocke och Towe på fika innan Kalle Anka och hans vänner satte igång. Adrian somnade, Micke duschade och pappa lagade mat så det var bara jag som orkade med showen. Sen sov killarna medans jag och pappa förberedde maten och väntade på att grannen skulle ringa efter tomten. Vi åt så småningom det kalla, pappa var och tomtade och sedan avslutade vi middagen. Gott! Adrian fick vara tomte i år och delade ut presenterna. Resten av kvällen spelade vi kort tills vi som inte sovit halva dagen inte orkade mera. På juldagen var det julmiddag hos mamma och vi fick ännu fler julklappar (!)
 
.
 
 
 
 
 
Annandagen försökte vi vara uppe tidigt men det var svårt i mörkret! Vi åkte så småningom till Morfar och Margot där vi fick en massa gott fika och höra skvallret. Efter det hittade vi Mormor hos Morbror Tommy. Adrian fick se rallybilen och vi fick se bilder från bröllopet i somras. Jag visade våra bilder för hundrafemtioelfte gången så nu är jag ganska less på dem, otroligt nog! Där åt vi hela dagen som vanligt och Adrian fick en massa rom och whisky så honom gick det ingen nöd på.. 
 
Nästa dag var vi uppe klockan 04.00 för avfärd ner till Stockholm Arlanda. Adrian fick åka vidare ganska snart och jag blev upphämtad av Uffe som underhöll mig under dagen tills mitt flyg gick. Fick träffa Gusten, ta en tupplur och sedan äntligen se Lindas hus och mitt andra kusinbarn! Sen skjutsade Uffe mig till flygplatsen igen och resan hem till Chester kändes oerhört lång. 6 timmar senare var jag hemma.
 
Katterna hade då inte haft tråkigt. Jag hittade fyra tvättsvampar runt om i lägenheten (visste inte ens att vi hade så många!), en sne julgran, tyg utdraget från tyglådan, och en uppsliten plastpåse. Sedan dess har jag bara pluggat och varit ut på löparrundor. Skitkul.
 
Vistelsen i Sverige var som sagt oerhört efterlängtad. Det var ett år sedan sist. Det var väldigt skönt att få slappna av litegrann och träffa lite folk som man träffar så sällan. Man uppskattar fler och fler saker med Sverige ju mer man är borta - som varma hus till exempel!
Allmänt | |
Upp