Köpenhamn

Nu är jag hemma, med solbränd näsa och panna. Helgen i Köpenhamn var mysig och ganska lugn med massa promenerande. Jag mötte upp Lena på flygplatsen och efter några försök att lista ut Metro-systemet lyckades vi ta oss till hotellet.
 
Jag hade läst lite omdömen om hotellet kvällen innan så var medveten om att det låg bredvid tågrälsen. Fast jag trodde väl kanske inte att det låg så nära rälsen! Men med öronproppar stördes jag inte alls i sömnen och hotellet var på ganska bekvämt avstånd till allt man ville göra.
 
Det blev sen lunch på thai-restaurang innan vi fortsatte promenaden in till centrum och turiststråket. I och med Kristihimmelfärsdag så stängde butikerna ganska tidigt så vi vandrade mest runt och fick en känsla för stan. Köpenhamn är väldigt rent! Byggnaderna är äldre med charmigare stil och modernare, tråkiga byggnader störde inte intrycket som det gör i många städer. Staden påminde mig om Stockholm många gånger. Vi avslutade eftermiddagen med att sitta vid kanalen i den värmande solen.
 
 
I och med den sena lunchen blev det middag från Seven-Eleven och jag passade på att köpa lite lakrits!
 
På fredagen vandrade vi in till den lille havfrue och runt Kastellet som låg precis bakom. Vi hittade Nyhavn (min favoritdel av stan, trots att det var tjockt med turister).
 
 
 
 
 
Det blev shopping och sedan lunch på Gammeltorv. Lite mer shopping och sedan mjukglass i Nyhavn (första gången jag slängt mer än halva mjukglassen i papperskorgen- den var stor!) och vi dinglade återigen fötterna över kajkanten och tittade på båtarna som gick förbi.
 
 
Middag blev på ett sushiställe inte så långt från hotellet - himlars vad gott! Så gott att det blev samma middag även på lördagen. Efter godisköp på Seven-Eleven blev det hemgång. 
 
Lördagen spenderade vi på fots igen och efter en stund vid vattnet hoppade vi på en turistbåt som åkte runt i vattnet kring staden. Den var intressant men jag älskar havet så jag hade nog betalat bara för åkturen utan guidning. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var svårt att få den lille havfrue på egen hand.
 
På söndagen hann vi med en liten vandring mot området kring den lille havfrue igen. I närheten hittade vi en kaj med solstolar som var fria att använda. Vi spenderade flera timmar i solen med havet som utsikt. Hade nog kunnat stanna där hela dagen. 
 
 
 
 
 
 
 
Till lunch hittade jag en Toscana sallad med melon, parma skinka, fetaost, pinjenötter och grönt med balsam vinegrett. Så gott det var!
 
 
Våra flyg gick ungefär samtidigt så trots att vi hoppat på fel tåg ett par gånger kom vi alla fall ut till flygplatsen i tid. Sammanfattningsvis så hade vi ganska tur med vädret denna helg, varmt och soligt. Så underbart härligt det var! Det blev en ganska lugn semester trots massa promenerande. En härlig helg utan måsten helt enkelt! Och med trevligt sällskap såkart. Skulle gärna besöka Köpenhamn igen!
Allmänt, Fotografi, Resor | |
Upp