2013

Så var det det där med nyårslöften.. jag har inget minne av att jag någonsin satt ett nyårslöfte på allvar. Visst har man tänkt saker man skulle vilja ta tag i men jag har aldrig satt något mål. Kanske för att man vet att man försöker nån vecka och sen ger man upp i alla fall...
 
För 2013 vill jag för första gången skriva ner ett nyårslöfte: jag ska ta min hälsa på allvar. Man vet ju hur mycket bättre man mår när man tränar, äter nyttigare och är starkare, men ändå har man så svårt för att sätta igång med det och ännu mer att hålla igång det. Jag vill bli av med spänningshuvudvärkar, magont, blir allmänt starkare och sluta känna mig som en svullen kossa varje dag. Detta ska jag uppnå med regelbunden träning och mat som passar min mage. 
 
På skolan när de pratar om att hjälpa folk sluta röka, eller ändra om kosten efter en hjärtattack, eller att börja motionera för att hålla hjärtat hälsosamt så säger statistiken att det i genomsnitt funkar cirka 6 veckor innan folk går tillbaka till sina gamla vanor. Klarar man sig förbi den tiden är chansen större att det blir till en vana. För att kunna ändra på vanor behöver man ha back-ups för när man får "återfall", planer för hur man ska handskas med suget efter det man inte borde. Det är nog det som är min största utmaning. Jag prioriterar ofta bort hälsosam mat och träning när det blir stressigt på skolan eller om man blivit sjuk i förkylning, men det är ju då man behöver det mest egentligen.
 
I höst har jag i alla fall varit bättre på att ta mig ut och åtminstone gå en sväng, ibland om dagen, ibland nån gång i veckan. Det är ju i alla fall en start. Det som drev mig mest för att ta mig ut var allt snack på skolan om hjärt och kärl-sjukdomar och hur brist på regelbunden motion alltid kommer upp som riskfaktor till kardiovaskulära händelser.  Så om man inte går för att bränna bort fläsket, så gå i alla fall för att göra hjärtat lite friskare.
 
Jag skulle vilja sluta helt med godiset och chokladen, när jag lade av med det i en månad för nästan två år sedan kände jag verkligen skillnaden på hur jag mådde och det blev i allmänhet lättare att undvika "dålig" mat. Men precis som med som när man slutar röka måste man vara i ett stadie där man är redo att gå från tankar till handling. Är nog inte där ännu. Ska bara äta upp godispåsen och lådan med After Eights först. Och hitta något substitut. Och få A att sluta köpa det. Ja..
 
Vad gäller maten måste jag lista ut vad jag kan äta och vad jag borde undvika. Vad gäller träningen har jag satt upp en utmaning åt mig själv. Får se hur det går med det! Från och med måndag nästa vecka (måste ju vara realistisk.. =P) till 10:e februari ska jag hinna:
  1. Avverka 50 km på valfritt sätt (gå, springa eller stjäla A's cykel).
  2. Genomföra minst 7 Insanity workouts på 20 min vardera.
  3. Stå i plankan i 30 minuter totalt.
  4. 50 armhävningar.
  5. 250 sit-ups.
  6. 250 toe-raises.
  7. 100 rygglyft.
Jag har försökt sätta ett mål som är uppnåeligt men inte för lätt. Återstår att se!
 
Until next time..
 
Allmänt | |
Upp